La Provincia di Gorizia in collaborazione con l’Istituto sloveno di ricerche (SLORI) e il Centro per le scienze cognitive (Center za kognitivne znanosti) dell’Università di Nova Gorica organizza martedì 28 giugno a partire dalle 17, nella Sala del Consiglio provinciale (Corso Italia 55, Gorizia) un convegno dal titolo Vivere con due lingue. Dall’infanzia alla terza età. Le lingue di lavoro saranno l’italiano e lo sloveno con servizio di traduzione simultanea.
L’evento, che si propone di presentare i benefici del bi- e plurilinguismo, è rivolto anche ad un pubblico di non esperti.
Organizzato da:
Provincia di Gorizia in collaborazione con l’Istituto sloveno di ricerche (SLORI) e il Centro per le scienze cognitive (Center za kognitivne znanosti) dell’Università di Nova Gorica
Vecchi pregiudizi sostenevano che conoscere due lingue potesse creare confusione ed essere causa di un basso rendimento scolastico nei bambini, mentre oggi è ormai noto e supportato da studi scientifici che la conoscenza di due (o più) lingue apporti numerosi vantaggi, anche a livello neurocognitivo.
Quali sono, nello specifico, i vantaggi derivanti dal plurilinguismo? Gli esperti del settore presenteranno le ultime ricerche che si concentrano sulle varie fasi dello sviluppo individuale, dalla prima infanzia alla terza età.
Il convegno si articolerà in due sessioni. La prima sessione sarà focalizzata sugli aspetti neurocognitivi del bilinguismo con gli interventi di Mirta Vernice (Università degli Studi di Milano – Bicocca) e di Vojko Kavčič (Istituto di Gerontologia, Università Wayne State di Detroit, USA). Modera Martina Ozbič (Facoltà di Pedagogia, Università di Lubiana, Slovenia). Mirta Vernice, psicologa, svolge ricerche sullo sviluppo linguistico nei bambini monolingui e bilingui, nonché nei bambini con difficoltà di acquisizione linguistica. Vojko Kavčič, originario di Komen (Slovenia), lavora negli Stati Uniti concentrando le proprie ricerche sui meccanismi neurali e cognitivi durante l’invecchiamento e nei pazienti affetti dal morbo di Alzheimer.
Nella seconda parte del convegno saranno presentati alcuni studi realizzati di recente nell’area di contatto linguistico italo-sloveno. Susanna Pertot, Klara Vodopivec e Jana Pečar esporranno i risultati di una ricerca condotta nell’ambito del progetto Jezik-Lingua sull’acquisizione guidata della lingua slovena in gruppi mistilingui di bambini in età prescolare. A seguire, la presentazione delle ricerche sulle abilità linguistiche nei bambini bilingui di 10 anni (Sara Andreetta, Centro per le scienze cognitive dell’Università di Nova Gorica) e sui fenomeni di contatto interlinguistico (Matejka Grgič, Istituto sloveno di ricerche).
Pokrajina Gorica v sodelovanju s Slovenskim raziskovalnim inštitutom in Centrom za kognitivne znanosti Univerze v Novi Gorici prireja 28. junija 2016 z začetkom ob 17. uri v Dvorani pokrajinskega sveta (Korzo Italija 55, Gorica) posvet z naslovom Živeti z dvema jezikoma: od otroštva do tretjega življenjskega obdobja. Dogodek je namenjen osveščanju širše javnosti s prednostmi dvojezičnega razvoja. Delovna jezika bosta slovenščina in italijanščina s simultanim tolmačenjem.
Nekoč je namreč veljalo prepričanje, da dvojezičnost lahko škoduje otrokovim možganom, danes pa raziskave kažejo, da je učenje dveh ali več jezikov ravno obratno koristno za razvoj in delovanje možganov. Katere pa so te prednosti?
Domači in tuji strokovnjaki bodo prikazali novejše raziskave, ki so usmerjene v preučevanje prednosti večjezičnih govorcev od zgodnjega otroštva do tretjega življenjskega obdobja.
Progam posveta predvideva dva tematska sklopa. V prvem delu se bodo udeleženci seznanili z nevrokognitivnimi vidiki dvojezičnosti. Predavala bosta Mirta Vernice z Univerze Milano Bicocca in Vojko Kavčič z Gerontološkega Inštituta Univerze Wayne State v Detroitu, moderirala pa bo Martina Ozbič s Pedagoške fakultete Univerze v Ljubljani. Mirta Vernice je po izobrazbi psihologinja, njeno raziskovalno področje zadeva jezikovni razvoj eno- in dvojezičnih otrok ter otrok z govornimi težavami. Vojko Kavčič je doma iz Komna na Krasu, zaposlen na ameriški univerzi; v svoji raziskovalni dejavnosti se posveča nevronskim in kognitivnim mehanizmom, ki so pomembni pri staranju in alzheimerjevi bolezni.
V drugem delu posveta bodo predstavljene tri novejše raziskave, opravljene na območju slovensko-italijanskega jezikovnega stikanja. Najprej bodo Susanna Pertot, Klara Vodopivec in Jana Pečar predstavile raziskovalno delo, opravljeno v sklopu strateškega projekta Jezik-Lingua in namenjeno usmerjenemu usvajanju slovenskega jezika v večjezičnih vrstniških skupinah. Sledila bo predstavitev Sare Andreetta iz Centra za kognitivne znanosti Univerze v Novi Gorici o jezikovnih veščinah 10 let starih dvojezičnih otrok ter Matejke Grgič s Slovenskega raziskovalnega inštituta o pojavih jezikovnega stikanja.